събота, 1 ноември 2014 г.

Честит ден на народните будители!

Днес двама приятели ми честитиха празника на народните будители. Когато ги попитах защо ми честитят, казаха че съм будителка... ? ? ? ? ?
Странно, защото аз смятам, че не съм такава. Поне не и в ролята си на учител в детската градина. Аз не мисля, че учителите в системата на българското държавно образование са будители! Не само в градините, в цялата образователна система - от предучилищна възраст, през училищна, до ниво университет! 
Не може да се нарече будител човек, който едва ли не насила те кара да влезеш в неговата рамка на мислене! По-скоро будителят е този, който ти помага да се събудиш, но в никакъв случай не го прави без съгласието ти. 

По случай празника Деня на българските будители, деца от последна група в детската градина, в която работя бяха подготвени със стихотворения и песнички. Всичко беше много патриотично и много добре отрепетирано. Самите деца представиха тържеството си три пъти пред публика - веднъж ги снимаха за телевизията. На следващия ден специално, за да гледа програмата дойде зам.кмета на района, в който е градината, както и гости от инспектората по образованието, а следобяд децата се представиха и пред родителите си. Тези деца са на 6 години.
Празникът беше много хубав! Децата бяха много артистични! И прекрасни! Липсваха им само белите ризи с червени или сини шалчета под якичката.
Замислям само дали им бяха ясни нещата, които говореха. Хубаво е да умреш за България, но за един 6-годишен човек какво означава това? Кой за тях е Ботев? Кой е Левски? Как можеш да обясниш на 3, 4 или 5 годишен кой е Паисий Хилендарски и какво означава история Славянобългарска? Все пак според мен начинът да възпиташ някой в дух на патриотизъм съвсем не е да го заставиш да слуша или казва стихотворения, които са му далечни. Държа да отбележа, че нямам нищо против авторите или произведенията, според мен предучилищна възраст не е поле за изявата им. Не че не познавам деца, които се вълнуват от всичко това, но тук говоря за всички. 
Снимка: www.pravoslavieto.com
Също вмятам, че задължението на зрителя е "сядаш, млъкваш, мируваш и слушаш". Иначе не си послушен. Иначе кмета или заместник кмета на район "Хикс" може да не чуе, да не разбере нещо, може и да не остане доволен от посещението си. Същото важи и за гостите от инспектората. А те са важни гости, пред които ние всички трябва да изглеждаме добри, послушни ... (Също както децата трябва да са послушни пред учителите, които са наречени будители).
В този ред на мисли относно дечицата, които бяха публика на празника, за тях ли беше предназначено всичко, което слушаха и гледаха, или бяха използвани за да изглежда градината .... (даже не знам каква) по-партиотична? (послушна)??????
А аз си мислех, че този маниер на поведение е приключил в годината, в която съм се родила (1989). Призовавам това подлизурстване да приключва, защото не желая по подобен начин да възпитавам или въобще да работя с деца и точно поради тази причина не съм съгласна, че съм будителка! 

Не е честно да използваме децата, за да си достигнем целите. Това се нарича експлоатация.

Честно е да ги обичаме такива, каквито са, а не каквито на нас са ни удобни да бъдат. Честно е да им даваме това, от което имат нужда - игра и свобода. Същата свобода, за която са се борили въпросните будители. Свободата да бъдат себе си!

Александра Стоянова

Няма коментари:

Публикуване на коментар